+31 (0)570 756 564 info@webheads.nl

Hoe cornerstones uw positie in de zoekmachines kunnen versterken

Soms lijkt het niet mogelijk om goed te scoren in Google. Het maken van deze zogenaamde cornerstone content is een belangrijk element om beter te scoren dan uw concurrenten op de zoekwoorden die voor u belangrijk zijn!

Wij leggen aan u uit wat het is, enkele voorbeelden en handige tips die u kunnen helpen met de positie Google te verbeteren.

Wat is cornerstone content?

Het is de belangrijkste, meest informatieve en best geschreven content van uw website. Vanaf deze pagina verwijst u door naar andere pagina’s met handige en nuttige informatie over geselecteerde onderwerpen. Het belang van deze cornerstone(s) is dat het voorkomt dat de website op los zand staat en bezoekers verdwaald raken.
Deze cornerstone pagina’s hebben als hoofdkenmerk dat ze heel erg veel tekst hebben, wel rond de 3000 en 10000 woorden hebben in tegenstelling van blogpagina’s die rond de 1500 woorden hebben.

Is het ook handig voor u?

Bent u omringt door veel concurrenten? Dan zullen de meeste concurrenten hun website waarschijnlijk hebben geoptimaliseerd op de belangrijkste zoekwoorden, waardoor het voor u lastig kan zijn om met deze te concurreren.

Voorbeeld cornerstone content

Aan de hand van een voorbeeld hopen we dat u gaat begrijpen wat een cornerstone-content pagina is en wat het doet met de positie van uw website in Google.
We gaan voor dit voorbeeld eens zoeken in Google naar SEO WordPress, op dit moment zijn de eerste twee pagina’s die naar boven komen cornerstone pagina’s.

De pagina die het hoogste rankt op deze zoektermen is Webtalis. Alles bij elkaar geteld, dat is inclusief de inhoudsopgave, links en koppen zit deze pagina rond de 6000 woorden. Daarnaast zijn er wel ongeveer 70 interne links en 60 uitgaande links te vinden op deze pagina. Wij horen u denken, “maar hoe kan het dat deze pagina zo’n goede ranking heeft?” De reden waarom dat deze pagina’s zo hoog scoren in Google is dat er een grote hoeveelheid nuttige informatie op staat.

Wat heeft u te winnen?

Een cornerstone content pagina kunt u eigenlijk zien als het beginpunt voor bezoekers en voor de crawler van Google. Het levert een aantal leuke “beloningen” voor u op:

Backlinkprofiel

Informatieve en kwalitatieve goede pagina’s leveren veel links op vanaf andere websites, al helemaal als u deze deelt en promoot als het startpunt voor een bepaald onderwerp.

Het verlaagt het bouncepercentage

Pagina’s met cornerstone content staan propvol met nuttige links naar verdere pagina’s op uw website. Bezoekers zijn veel meer getriggerd om de website door te lezen als de informatie op deze pagina’s nuttig en relevant is.

Terugkerende bezoekers

Het is van belang dat u op uw pagina’s uitgebreid verteld over het onderwerp en hier relevante en echte voorbeelden van geeft. Dit geeft de bezoekers een gevoel dat ze wat aan u en uw informatie iets hebben. Mochten deze bezoekers nou nog een keer informatie nodig hebben over een vergelijkbaar vraagstuk, zullen ze bij het eerstvolgend vraagstuk bij u komen voor meer informatie en hulp.

Belangrijk voor Google

Google hecht veel waarde aan correcte en informatieve content dat te vinden is op uw website. Met deze cornerstone content geeft u bij zoekmachines het signaal af dat u autoriteit heeft in desbetreffend vakgebied en dat de bezoekers die naar deze pagina komen relevante informatie kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn.

Het voorbereiden van content

Natuurlijk is er een proces van voorbereiden, het inrichten en promoten van een pagina met relevante content, denk aan deze onderdelen waar u rekening mee moet gaan houden:

  • Het vinden van de belangrijkste zoekwoorden;
  • In kaart brengen van website- en linkstructuur;
  • Het juiste ontwerp voor deze content;
  • Een call-to-action en goed slot voor deze content;
  • Promotie van deze content
  • Up-to-date houden van deze content

Het vinden van de belangrijkste zoekwoorden

Voordat u de content gaat schrijven, moet u eerst zoekwoorden onderzoek doen. Als u al een website heeft dat voor een langere tijd bestaat, dan gaan wij er vanuit dat u al een keer een zoekwoorden onderzoek heeft gedaan en dat u een goed beeld heeft van de zoekwoorden die het meest relevant zijn. Deze zoekwoorden die u in de cornerstone content verwerkt zijn, zijn dan ook de woorden waar u de meest traffic uit kunt halen en waarop uw concurrenten de website hebben geoptimaliseerd. Wij raden aan er een stuk of drie te kiezen.

In kaart brengen van website structuur

Omdat deze pagina’s die u gaat maken echte bouwstenen zijn van uw website, moeten deze uiteraard vanaf de homepage met een klik te bereiken zijn. Uiteraard laat u hier ook aan Google zien hoe belangrijk deze pagina is. Vanaf de pagina’s link je naar allerlei subpagina’s die zich richten op long tail-zoekwoorden.

Linkstructuur

Mocht uw website al gevuld zijn met informatie, kunt u deze een boost geven door naar de cornerstone pagina’s te linken vanaf pagina’s die al goed scoren op de vooruit geselecteerde zoekwoorden. Met het verwijzen naar uw cornerstone content vanaf pagina’s die door Google als belangrijk gezien worden, geeft u de zoekmachine het signaal dat de deze cornerstone pagina een belangrijke pagina op uw website is.

Bedenk goede onderwerpen

Het is van belang dat de content die u gaat schrijven, of laat schrijven ook evergreen content is. Evergreen content is content dat nog over jaren geldig en relevant is.  Een handige site om inspiratie voor onderwerpen op te doen is https://answerthepublic.com (ook in het Nederlands). Deze website geeft enkele suggesties voor allemaal verschillende vragen die gesteld worden op Google over de zojuist ingevulde zoekterm.

Het opbouwen van deze content

Natuurlijk is het van belang dat de content goed leesbaar en vindbaar is. Daarom is het van belang dat er een goede structuur in zit.

  • Begin met een uitnodigende titel
    • Uiteraard hoort het belangrijkste zoekwoord in de titel voor te komen. Maar de titel moet uiteraard ook aantrekkelijk voor de bezoekers zijn.
  • Inleiding
    • Net zoals bij een boek zit er een inleiding. Gebruik daarvoor korte zinnen, ga niet herhalen en probeer er maximaal twee tot drie regels aan te wijden.
  • Inhoudsopgave
    • Maakt deze inhoudsopgave klikbaar doormiddel van anchor links. Door gebruik te maken van deze anchor links verhoogt u de gebruiksvriendelijkheid van desbetreffende pagina. Als u toevallig heeft doorgeklikt naar de Webtalis website zit u dat hun hier ook gebruik van maken.
  • Opsommingstekens
    • Waarschijnlijk is het al wel opgevallen dat deze blogpost is opgebouwd met opsommingstekens, het zorgt voor een overzichtelijker geheel en maakt het een stuk prettiger om het te lezen.
  • Links
    • Links zijn altijd een cruciaal element geweest in een website, dit geldt natuurlijk ook voor de cornerstone content pagina. Door gebruik te maken van interne links in het artikel, zorgt u ervoor dat bezoekers ook dieper gelegen pagina’s gaan bezoeken om meer informatie over een onderwerp, uw diensten, uw producten te vinden. Als u dit de juiste manier aanpakt dan resulteert dit in een lager bouncepercentage.
  • Afbeeldingen
    • Iedereen vind afbeeldingen en video’s fijn om naar te kijken, want u schrijft natuurlijk de content niet alleen voor Google. Wij schrikken allemaal van een enorme muur van tekst. Zorg voor de juiste mix tussen content en relevante afbeeldingen.

Zorg dat de content deelbaar is

Als het goed is heeft u met uw cornerstone content pagina een pagina om trots op te zijn en waar bezoekers echt iets aan hebben. Daarom is het van belang dat deze pagina makkelijk te delen is. Dit kunt u doen door middel van social-mediaknoppen aan deze pagina toe te voegen.

Een heldere conclusie

Zoals met een boek is het fijn als er een duidelijk afsluiting is, dit is hetzelfde met cornerstone content. Maak gebruik van de laatste paragraaf om deze af te sluiten en een duidelijke toon te zetten van wat u voor toegevoegde waarde u aan de lezer kunt bieden, dit is ook het ideale moment voor een call-to-action. Want wat is het doel van deze pagina naast een betere positie in Google? Meer orders in de webshop? Meer ingevulde contactformulieren?

Promoot ook deze pagina

Om de content levendig te houden en verkeer op de pagina in stand te houden, is het natuurlijk belangrijk dat de pagina van tijd tot tijd gedeeld word op de sociale platformen. Omdat het een van de belangrijkste pagina’s van uw website is, kunt u deze optioneel promoten met AdWords.

Keep it fresh

Zoals we al eerder schreven is het belangrijk om oudere content af te stoffen om deze weer in een nieuw jasje te hijsen. Dit is helemaal belangrijk met cornerstone content, denk aan het aanvullen en updaten van deze pagina. Probeer zo veel mogelijk alle dode links te verwijderen, want dit is funest voor de ranking van uw pagina.

Ga verder bouwen

De afgelopen paar jaar zijn technieken zoals keyword stuffing en spam linkbuilding erg populair geweest. Maar die tijd is voorbij, Google waardeert het steeds meer dat er echte kwaliteit op uw pagina staat. Door gebruik te maken van de cornerstone content zal uw website niet gebouwd zijn op los zand, maar op een goede fundering en vanuit hier kunt u de gehele website uitbouwen tot autoriteit in uw vakgebied.

Cases

Corporate website Polteq

Viatore

Oad Groepsreizen

Oad Kennisbank

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Bel ons, stuur een e-mail, of vul het contactformulier in. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.

+31 (0)570 756 564 info@webheads.nl

    Maak direct een afspraak

    We helpen je graag verder.

    +31 (0)570 756 564
    info@webheads.nl