Branding Friends is een samenwerking van partijen met als doel een sterk merk neer te zetten.
Door deze unieke samenwerking kunnen wij een breed scala aan vaardigheden en ervaringen inzetten om uw merk sterk te maken.
Branding Friends is een samenwerking van partijen met als doel een sterk merk neer te zetten.
Door deze unieke samenwerking kunnen wij een breed scala aan vaardigheden en ervaringen inzetten om uw merk sterk te maken.
Soms lijkt het niet mogelijk om goed te scoren in Google. Het maken van deze zogenaamde cornerstone content is een belangrijk element om beter te scoren dan uw concurrenten op de zoekwoorden die voor u belangrijk zijn!
Wij leggen aan u uit wat het is, enkele voorbeelden en handige tips die u kunnen helpen met de positie Google te verbeteren.
Het is de belangrijkste, meest informatieve en best geschreven content van uw website. Vanaf deze pagina verwijst u door naar andere pagina’s met handige en nuttige informatie over geselecteerde onderwerpen. Het belang van deze cornerstone(s) is dat het voorkomt dat de website op los zand staat en bezoekers verdwaald raken.
Deze cornerstone pagina’s hebben als hoofdkenmerk dat ze heel erg veel tekst hebben, wel rond de 3000 en 10000 woorden hebben in tegenstelling van blogpagina’s die rond de 1500 woorden hebben.
Bent u omringt door veel concurrenten? Dan zullen de meeste concurrenten hun website waarschijnlijk hebben geoptimaliseerd op de belangrijkste zoekwoorden, waardoor het voor u lastig kan zijn om met deze te concurreren.
Aan de hand van een voorbeeld hopen we dat u gaat begrijpen wat een cornerstone-content pagina is en wat het doet met de positie van uw website in Google.
We gaan voor dit voorbeeld eens zoeken in Google naar SEO WordPress, op dit moment zijn de eerste twee pagina’s die naar boven komen cornerstone pagina’s.
De pagina die het hoogste rankt op deze zoektermen is Webtalis. Alles bij elkaar geteld, dat is inclusief de inhoudsopgave, links en koppen zit deze pagina rond de 6000 woorden. Daarnaast zijn er wel ongeveer 70 interne links en 60 uitgaande links te vinden op deze pagina. Wij horen u denken, “maar hoe kan het dat deze pagina zo’n goede ranking heeft?” De reden waarom dat deze pagina’s zo hoog scoren in Google is dat er een grote hoeveelheid nuttige informatie op staat.
Een cornerstone content pagina kunt u eigenlijk zien als het beginpunt voor bezoekers en voor de crawler van Google. Het levert een aantal leuke “beloningen” voor u op:
Informatieve en kwalitatieve goede pagina’s leveren veel links op vanaf andere websites, al helemaal als u deze deelt en promoot als het startpunt voor een bepaald onderwerp.
Pagina’s met cornerstone content staan propvol met nuttige links naar verdere pagina’s op uw website. Bezoekers zijn veel meer getriggerd om de website door te lezen als de informatie op deze pagina’s nuttig en relevant is.
Het is van belang dat u op uw pagina’s uitgebreid verteld over het onderwerp en hier relevante en echte voorbeelden van geeft. Dit geeft de bezoekers een gevoel dat ze wat aan u en uw informatie iets hebben. Mochten deze bezoekers nou nog een keer informatie nodig hebben over een vergelijkbaar vraagstuk, zullen ze bij het eerstvolgend vraagstuk bij u komen voor meer informatie en hulp.
Google hecht veel waarde aan correcte en informatieve content dat te vinden is op uw website. Met deze cornerstone content geeft u bij zoekmachines het signaal af dat u autoriteit heeft in desbetreffend vakgebied en dat de bezoekers die naar deze pagina komen relevante informatie kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn.
Natuurlijk is er een proces van voorbereiden, het inrichten en promoten van een pagina met relevante content, denk aan deze onderdelen waar u rekening mee moet gaan houden:
Voordat u de content gaat schrijven, moet u eerst zoekwoorden onderzoek doen. Als u al een website heeft dat voor een langere tijd bestaat, dan gaan wij er vanuit dat u al een keer een zoekwoorden onderzoek heeft gedaan en dat u een goed beeld heeft van de zoekwoorden die het meest relevant zijn. Deze zoekwoorden die u in de cornerstone content verwerkt zijn, zijn dan ook de woorden waar u de meest traffic uit kunt halen en waarop uw concurrenten de website hebben geoptimaliseerd. Wij raden aan er een stuk of drie te kiezen.
Omdat deze pagina’s die u gaat maken echte bouwstenen zijn van uw website, moeten deze uiteraard vanaf de homepage met een klik te bereiken zijn. Uiteraard laat u hier ook aan Google zien hoe belangrijk deze pagina is. Vanaf de pagina’s link je naar allerlei subpagina’s die zich richten op long tail-zoekwoorden.
Mocht uw website al gevuld zijn met informatie, kunt u deze een boost geven door naar de cornerstone pagina’s te linken vanaf pagina’s die al goed scoren op de vooruit geselecteerde zoekwoorden. Met het verwijzen naar uw cornerstone content vanaf pagina’s die door Google als belangrijk gezien worden, geeft u de zoekmachine het signaal dat de deze cornerstone pagina een belangrijke pagina op uw website is.
Het is van belang dat de content die u gaat schrijven, of laat schrijven ook evergreen content is. Evergreen content is content dat nog over jaren geldig en relevant is. Een handige site om inspiratie voor onderwerpen op te doen is https://answerthepublic.com (ook in het Nederlands). Deze website geeft enkele suggesties voor allemaal verschillende vragen die gesteld worden op Google over de zojuist ingevulde zoekterm.
Natuurlijk is het van belang dat de content goed leesbaar en vindbaar is. Daarom is het van belang dat er een goede structuur in zit.
Als het goed is heeft u met uw cornerstone content pagina een pagina om trots op te zijn en waar bezoekers echt iets aan hebben. Daarom is het van belang dat deze pagina makkelijk te delen is. Dit kunt u doen door middel van social-mediaknoppen aan deze pagina toe te voegen.
Zoals met een boek is het fijn als er een duidelijk afsluiting is, dit is hetzelfde met cornerstone content. Maak gebruik van de laatste paragraaf om deze af te sluiten en een duidelijke toon te zetten van wat u voor toegevoegde waarde u aan de lezer kunt bieden, dit is ook het ideale moment voor een call-to-action. Want wat is het doel van deze pagina naast een betere positie in Google? Meer orders in de webshop? Meer ingevulde contactformulieren?
Om de content levendig te houden en verkeer op de pagina in stand te houden, is het natuurlijk belangrijk dat de pagina van tijd tot tijd gedeeld word op de sociale platformen. Omdat het een van de belangrijkste pagina’s van uw website is, kunt u deze optioneel promoten met AdWords.
Zoals we al eerder schreven is het belangrijk om oudere content af te stoffen om deze weer in een nieuw jasje te hijsen. Dit is helemaal belangrijk met cornerstone content, denk aan het aanvullen en updaten van deze pagina. Probeer zo veel mogelijk alle dode links te verwijderen, want dit is funest voor de ranking van uw pagina.
De afgelopen paar jaar zijn technieken zoals keyword stuffing en spam linkbuilding erg populair geweest. Maar die tijd is voorbij, Google waardeert het steeds meer dat er echte kwaliteit op uw pagina staat. Door gebruik te maken van de cornerstone content zal uw website niet gebouwd zijn op los zand, maar op een goede fundering en vanuit hier kunt u de gehele website uitbouwen tot autoriteit in uw vakgebied.