Creative minds for online solutions
Zoekmachine marketing is niet weg te denken

Zoekmachine marketing is niet weg te denken

Iedere ondernemer wil meer leads, meer omzet, meer naamsbekendheid en daarbij wilt u zich niet druk hoeven maken over hoe deze binnenkomen. Als ze maar binnenkomen én van goede kwaliteit zijn, zodat u zich druk kunt maken met waar u goed in bent, het ondernemen.

Zoekmachine marketing is een van de manieren om hiervoor te zorgen. U zet zoekmachine marketing in voor uw bedrijf, heeft eventueel zelfs specialisten daar voor aangenomen. Toch is het handig om te weten wat zoekmachine marketing is en waarom het onmisbaar is voor uw bedrijf.

 

Het verschil tussen SEO en SEA

SEO (Search Engine Optimization), of zoekmachine optimalisatie, zorgt voor een betere zichtbaarheid in de organische resultaten. De score van een website in de zoekresultaten hangt voornamelijk af van twee factoren: autoriteit en copywriting.

Zoekmachines meten die ‘autoriteit’ aan de hand van het aantal inkomende links van andere websites. De ranking in de zoekmachine resultaten is dus grotendeels afhankelijk van de belangrijkheid van de website. Verder moeten web-teksten niet alleen bezoekers verleiden, maar ook Google kunnen bekoren.

SEA (Search Engine Advertising), of zoekmachine advertenties, zorgt voor meer website bezoekers via de advertenties. Bij SEA draait alles om doelgerichte campagnes. Met de juiste zoektermen en het juiste budget, bereikt u het juiste doelpubliek.

Dankzij pakkend geschreven advertentieteksten gaat de doorklikratio de hoogte in. U stelt zelf het budget in en bepaalt exact hoeveel u per maand spendeert.

Wat is zoekmachine marketing?

Het is opgebouwd uit twee onderdelen, namelijk zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren, ook bekend als SEO en SEA. Erg vaak wordt gedacht dat zoekmachine marketing alleen uit adverteren of alleen optimalisatie bestaat. Met zoekmachine marketing kunt u ervoor zorgen dat uw website bovenaan in de zoekresultaten komt te staan.

Google is niet de enige zoekmachine

Zoekmachine marketing is niet alleen weggelegd om hoger te scoren in Google, Bing, Yahoo en nog andere zoekmachines. Zelfs YouTube wordt beschouwd als een zoekmachine, enkel voor video’s.  Echter wordt YouTube door het grootste gedeelte van internetgebruikers gezien als een sociaal kanaal in plaats van een zoekmachine.

Maar deze blogpost zal specifiek gaan over Google omdat meer dan 90% van alle zoekopdrachten daar worden ingevoerd.

verdeling zoekmachines marketing

Waarom is zoekmachine marketing onmisbaar?

Alle zoekmachines zijn de afgelopen jaren flink sneller en geavanceerder geworden, maar ze kunnen een website nog steeds niet begrijpen zoals een mens dat kan. SEO helpt de zoekmachines om er achter te komen wat de content van elke pagina is en hoe deze bruikbaar is voor de eindgebruiker. Met SEA bent u direct zichtbaar om leads te genereren.

Enkele redenen waarom het onmisbaar is

Sommige dingen horen gewoon bij elkaar. Ze zijn niet compleet wanneer u ze inzet zonder de een of de ander. Ze komen dan niet goed tot hun recht. Uiteraard kunt u met een van beide beginnen, maar alleen adverteren en/of het niet vindbaar zijn in de organische resultaten komt niets ten goede.

Wanneer uw doelgroep een probleem of een vraag heeft, dan moet u daar als bedrijf zijnde een antwoord op kunnen geven. Wanneer u bijvoorbeeld verf verkoopt, kunt u veel informatie weggeven aan uw publiek. Maar als deze handige informatie niet vindbaar is, kunt u nog zo’n goede content schrijven maar dan komt uw bericht niet aan.

Zoekmachine marketing kan u daarbij helpen. Doordat uw doelgroep (die misschien nog niet bekend bij u was) gaat Googlen komen ze op uw website uit en niet bij die van de concurrenten.

SEO en SEA zijn apart van elkaar in te zetten, zoals we al eerder schreven, versterken ze elkaar als ze tegelijk worden ingezet. Wanneer u alleen SEO of SEA inzet mist u eigenlijk niet alleen het feit dat ze elkaar aansterken maar ook dat ze overlappen. Het gebied wat dan ontstaat is eigenlijk een nieuw gebied wat niet ontstaat bij het enkel inzetten van SEO of SEA.

multichannel seo sea

Als u het niet doet doen uw concurrenten het wel. Mag u nog zo’n prachtige website hebben, nog zoveel handige en goede informatie voor bezoekers, goede producten of diensten, maar de concurrentie staat boven u.

De meeste mensen die ergens even moeten wachten pakken hun smartphone erbij om het wachten iets aangenamer te maken. Uw klanten doen dat ook, uit verveling iets opzoeken, wat leuks tegen komen of toch nog snel even die offerte aanvragen, het gebeurt steeds vaker. Door de mobiele generatie is alles in een handomdraai te vinden. Heeft u iets nodig of wilt u het persé hebben? Dan maakt het niet uit of het midden op de dag of in de nacht is.

Klinkt fout, maar ze willen het wel en het gebeurt veel. Concurrenten die keywords gebruiken met uw merknaam erin. Zo scoren ze niet alleen met hun eigen naam, maar ze proberen ook nog eens uw klanten bij u weg te halen. Wanneer u dus niet vindbaar bent op uw eigen merknaam maar uw concurrenten wel, dan is het duidelijk welke website het publiek kiest.

Dat de jongere generatie alles online opzoekt dat wisten we al. Maar er komen steeds meer ouderen die online zijn. Echter zit er wel een verschil tussen deze twee doelgroepen, de jongere generatie koopt online, de oudere generatie gebruikt het veel meer voor informatie-inwinning. Doe onderzoek naar uw doelgroep en ontdek, waar, en wanneer kunt voorzien van informatie.

Wees geen dief van uw eigen portemonnee

Geen zoekmachine marketing inzetten, betekent niet vindbaar zijn. Niet vindbaar zijn online betekent eigenlijk dat uw bedrijf niet bestaat. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar als u online dus niet bestaat, dan wordt het in de offline maatschappij ook erg moeilijk.  Haal meer rendement uit je zoekmachine marketing en krijg meer leads, meer omzet en meer naamsbekendheid.

 

Zoekmachine marketing Google

Marketing - (
  • SEA
  • SEO
  • zoekmachine marketing
)

Gepubliceerd op 30-11-2017

Heef u hulp nodig om dit te realiseren, wij helpen u graag. Neem gerust contact met ons op.

Heef u hulp nodig om dit te realiseren, wij helpen u graag. Neem gerust contact met ons op.

Neem contact op

Koffie, Thee of toch een Biertje?

Nader kennis maken en even lekker brainstormen over je huisstijl, website, webshop
of maatwerk applicatie? We staan overal voor open en denken graag met je mee!

Koffie en thee wordt vers gezet, fris en bier liggen koud. En komt het
overdag niet uit, dan spreken we 's avonds af!

Neem contact met ons op