+31 (0)505 690 064 info@webheads.nl

Waarom is A/B testen belangrijk?

A/B testen is een onderdeel van online marketing en belangrijk bij het continu verbeteren van een website of webshop. Dit stelt u in staat om verbeteringen meetbaar te maken en juiste conclusies te trekken.

Maar wat is A/B testen nou eigenlijk?

A/B testen is een kwantitatieve onderzoeksmethode voor het vergelijken van twee varianten om er zo achter te komen welke van de twee het meest effectief is. Bij A/B testen wordt de testgroep in tweeën gedeeld. Een gedeelte van de testgroep krijgt de originele pagina te zien (versie A) en het tweede gedeelte krijgt de andere variant te zien (versie B).

Door te vergelijken welke versie het beste presteert ten opzichte van een vooraf gesteld doel, kan worden bepaald welke versie de definitieve gaat worden, aldus welke variant het meest effectief is.

Per test wordt er maar één enkel element van de website aangepast. Denk bijvoorbeeld aan een variant van de bestelknop of het design van het contactformulier. Door te meten of de ene variant meer klikken of ingezonden formulieren krijgt, weet u dat deze betreffende optie het meest effectief is voor uw bezoekers.

 

Bovenstaand een voorbeeld van een A/B tekst binnen zoekmachinemarketing. Het woord ‘jeans’ leverde in eerste instantie het bovenste resultaat op. De tweede keer zoeken bracht het onderste resultaat naar voren.

Werkwijze

Om goede A/B testen uit te kunnen voeren is een vaste werkwijze van belang. Zo zijn de verschillende uitgevoerde tests in de loop der tijd nog steeds betrouwbaar en vergelijkbaar. Deze verschillende stappen moeten daarom ook goed beschreven worden.

Maar wat is A/B testen nou eigenlijk?

Vooraf gaat u uiteraard bepalen wat er getest wordt, waar dit exact gebeurt en stelt u een hypothese op.

Om erachter te komen waar de website verbeteringen nodig heeft, kunt u bijvoorbeeld Google Analytics gebruiken. Test één element per keer om tot de juiste conclusies te komen. Begin met de eenvoudige aanpassingen die snel tot verbetering kunnen leiden, daarna kunt u overstappen naar meer specifieke aanpassingen om uw website te optimaliseren.

Enkele quick wins

  • Call to action – plaats een activerende tekst in een knop, plaats deze call-to-actions op relevante en opvallende plekken op de pagina;
  • Content – het gebruik maken van bullet points (ook goed voor SEO), het toevoegen van woorden zoals “gratis” of “tijdelijk” of het uitleggen van stappen in het proces;
  • Iets toevoegen – denk aan reviews, het tonen van klantcijfers en/of eventuele keurmerken;
  • Iets weghalen – haal mogelijke afleiding of overtollige informatie eens weg.

Waar?

Nadat u heeft bepaald wat er getest moet worden, bepaald u waar in de website deze test uitgevoerd moet worden. Doet u dit op een enkele of op meerdere tegelijk?

Testdoel en de hypothese

Als u heeft bepaald wat en waar u gaat testen, bepaald u hoe u deze prestatie meet. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat het aantal bezoekers dat op een button klikt stijgt/daalt.

Stel vast na hoeveel dagen of hoeveel bezoekers u de meting beëindigt om de prestaties te vergelijken. Tenslotte stelt u een hypothese op waarom u denkt dat de variant betere prestaties zal gaan opleveren dan de andere, uitgaande van de resultaten.

Het uitvoeren van A/B testen

Wanneer alle voorbereidingen zijn gedaan, kunt u de test gaan inrichten. Gebruik hiervoor het Optimizely platform. Het is belangrijk om de looptijd van de test goed in de gaten te houden. Via deze weg ziet u of alles goed gemeten wordt.

Trek nooit te vroeg conclusies uit de test die u gaat uitvoeren. Daarom is het van belang om de looptijd van tevoren goed te bepalen en deze niet na slechts enkele dagen al op te geven. Zo voorkomt u foutieve conclusies. Er is geen juiste of onjuiste tijdsduur, uiteraard moet er wel genoeg verkeer over de website zijn gegaan.

Resultaten A/B test

Nadat de looptijd van de test is afgelopen, is het tijd om resultaten en definitieve conclusies te trekken. Heeft de andere variant echt verbetering gebracht? Zijn de waargenomen verbeteringen echt relevant? De software die u gebruikt zal hier informatie over geven.

Blijven testen

Indien de nieuwe variant “gewonnen” heeft, kunt u de verbetering op de website doorvoeren of dit nog een keer testen om zeker te weten dat de aanpassing tot een hogere conversie leidt. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer variaties mogelijk, stop dus nooit met testen.

Het documenteren van deze testen is uitermate belangrijk. Soms kunnen eerder uitgevoerde testen voor nieuwe inzichten zorgen. Het internet en het gedrag van bezoekers veranderen continu.

Mocht u meer vragen hebben over A/B testen, neem dan gerust contact op met Webheads. Wij helpen u graag verder.

Cases

Coachplaats platform

Corporate website Polteq

Oad Kennisbank

Webshop Soopl

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Bel ons, stuur een e-mail, of vul het contactformulier in. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.

+31 (0)50 569 0064 info@webheads.nl

    Maak direct een afspraak

    We helpen je graag verder.

    +31 (0)505 690 064
    info@webheads.nl