+31 (0)570 756 564 info@webheads.nl

Marketing automation? Simpel maar duidelijk uitgelegd!

Marketing Automation is een automatische inrichting van het marktbewerking- en leadgeneratie proces met als doel het genereren van leads, verhogen van conversie en het bewerken van prospects. Ondanks dat marketing automation een digitaal proces is, zorgt marketing automation ervoor dat de communicatie menselijker wordt.

Marketing automation: geautomatiseerde software

Er zijn veel verschillende systemen die u kunt implementeren in uw website. Deze systemen lopen ontzettend uiteen qua functies en ook qua prijs.

Kwaliteit vertaalt zich in dit geval voornamelijk naar functies. Om marketing automation te gebruiken heeft u in ieder geval dergelijke software zoals hierboven vermeld staat.

Webheads marketing automation

Klantreis en leads

De hoofdfocus van marketing automation is de klantreis. Maar wat houdt de klantreis eigenlijk in? Dit is de weg die een persoon aflegt om uiteindelijk klant bij u te worden.

Door in kaart te brengen wat de klantreis inhoudt zult u er al snel achter komen dat er verschillende stadia zijn waar een potentiële klant zich kan bevinden. Dit proces bestaat uit twee cruciale elementen, namelijk:

  • Buyer journey (alles tot en met de aankoop van het product);
  • Customer journey (alles na de aankoop).

Marketing automation richt zich in eerste instantie voornamelijk op de klantreis, maar daar hoeft het natuurlijk niet bij te blijven. Het platform is ook meer dan geschikt om bestaande klanten meer aan u te binden en/of opnieuw een product of dienst te laten bestellen.

De verschillende stadia binnen de klantreis

Wanneer er gesproken wordt over de klantreis, kunnen we deze op de volgende manier beschrijven:

  • See: men weet van uw dienst of product af;
  • Think: men overweegt uw product of dienst af te nemen;
  • Do: men gaat over tot de uiteindelijke aankoop.

Er zit nog een vierde onderdeel in deze klantreis, genaamd “Care”. Klantloyaliteit is belangrijker aan het worden, we spreken hier dan ook over de totale klant tevredenheid.

Door middel van marketing automation kunnen we “zien” in welke fase de bezoeker zit, om diegene vervolgens soepel door de koop reis heen te begeleiden.

Juiste informatie op het juiste moment

Marketing automation kan “zien” in welke fase een potentiële klant zich bevindt en weten we door middel van de acties die diegene onderneemt of hij/zij klaar is voor de volgende fase. Zonder marketing automation plaatst u alle bezoekers binnen de “do” fase. Dit is zonde, want u weet ook dat nog lang niet iedereen daadwerkelijk klaar is om over te gaan tot een aankoop.

Het verzamelen van contact gegevens

Een belangrijke stap binnen marketing automation is dan ook het verzamelen van contactgegevens van bezoekers die zich nog in de “see” of “think” fase bevinden. Dit kunt u doen door bepaalde content aan te bieden, zoals een whitepaper, dat binnen desbetreffende fase valt.

Deze fases kunt u achterhalen door de content alleen op specifieke webpagina’s aan te bieden. Door alle pagina’s binnen uw website onder te verdelen in verschillende fases, weet u exact op welke pagina’s bepaalde content moet laten zien.

Deze informatie, de whitepaper, biedt u dan in ruil aan voor een e-mailadres en de naam van de geïnteresseerde.  Vanaf dit moment heeft u de contactgegevens en kunt u ze middels e-mail door het koop proces heenleiden.

Word er bijvoorbeeld een vergelijkingstabel van de verschillende producten gedownload, die u aanbiedt tegenover van de concurrentie in de markt, dat weet u dat men duidelijk in de “think” fase zit.

Triggers laten afgaan

De acties die men onderneemt op uw website, of tijdens het lezen van een e-mail die u heeft verstuurd, noemen we triggers. Zo kan de download van een whitepaper binnen de “think” fase een trigger zijn.

Deze trigger stuurt naar desbetreffende klant een whitepaper, die het formulier heeft ingevuld. Maar deze trigger kan ook automatisch na bijvoorbeeld enkele dagen een e-mail sturen waarin u vraagt of ze deze whitepaper goed hebben ontvangen. In deze e-mail kunt u een link verwerken dat hen naar de bestelpagina neemt (“Do” fase).

In marketing automation zijn dit enkele triggers:

  • Download (gebeurt altijd na het invullen van een formulier)
  • Het openen van een e-mail;
  • Klikken op een link in desbetreffende e-mail;
  • Het bezoeken van bepaalde pagina’s van uw website;

Als deze triggers afgaan kunt u verschillende acties laten ondernemen:

  • Versturen van een e-mail;
  • Het laten zien van een specifiek bericht wanneer de bezoeker uw website bezoekt;
  • Notificatie versturen naar desbetreffende afdeling;
  • Score geven aan de lead

Marketing automation: aan u binden en naar een conversie begeleiden

Het komt erop neer dat het aan ons binden van bezoekers die zich nog niet in de conversiefase bevinden. Dit gebeurt door middel van content, zoals een whitepaper in ruil voor contactgegevens.

Aan de hand van bepaalde triggers wordt er informatie verstuurt, met als uiteindelijke doel de lead door de buying journey heen te leiden en diegene te converteren.

Cases

Corporate website Polteq

Corporate website Summery Cosmedical Group

Oad Groepsreizen

Viatore

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Bel ons, stuur een e-mail, of vul het contactformulier in. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.

+31 (0)570 756 564 info@webheads.nl

    Maak direct een afspraak

    We helpen je graag verder.

    +31 (0)570 756 564
    info@webheads.nl