Creative minds for online solutions
Lokale vindbaarheid in Google

Lokale vindbaarheid in Google

Lokale vindbaarheid is belangrijker dan ooit tevoren. Meer en meer mensen zoeken online naar (lokale) bedrijven. Local Search Engine Optimization helpt om meer op te vallen tussen de resultaten van zoekmachines. Voor veel bedrijven is op dit gebied nog veel winst te halen. Wij vertellen u wat Local SEO is, waarom het belangrijk en hoe u het succesvol inzet voor uw bedrijf.

Wat is Local SEO?

Dit is een vorm van zoekmachine optimalisatie, geoptimaliseerd voor lokale zoekopdrachten. Als u zoekt naar een product of dienst in combinatie met een plaatsnaam is de kans groot dat u het zogeheten ”local pack” te zien krijgt.

Neem de zoekopdracht “kleding Deventer”

Webdesign Deventer Webheads

Zoekt u in combinatie met een plaatsnaam? Dan krijgt u relevante locaties te zien voor de ingevoerde zoekopdracht. Mocht u nou erg breed zoeken, namelijk alleen naar “kledingwinkel”? Dan is deze zoekopdracht gericht op de locatie waar de zoeker zich op dat moment bevindt.

Laten we de reguliere organische zoekresultaten niet vergeten. Deze worden ook aangepast op basis van uw locatie. Ik bevind me op dit moment in Deventer. Als ik weer dezelfde zoekopdracht invoer krijg ik naast de “local pack” ook reguliere resultaten te zien die zijn afgestemd op mijn locatie.

Webdesign Deventer Overijssel

Waarom is dit belangrijk?

Verschillende onderzoeken tonen aan dat ongeveer 50% van de consumenten die een lokale zoekopdracht uitvoert via mobiel, een winkel binnen één dag bezoekt.
Precies dezelfde zoekopdracht op een tablet of computer ligt dit percentage een beetje lager, namelijk 34%. Lokale zoekopdrachten worden in het algemeen boven de normale zoekopdrachten getoond.

Het is dus voor bedrijven enorm waardevol om lokaal zichtbaar te zijn.
Enkele feiten:

Overtuigd van het succes van Local SEO? We hebben enkele stappen opgeschreven voor u.

  1. Google My Business

    Zorg ervoor dat uw bedrijf is aangemeld in Google Mijn Bedrijf en dat deze uiteraard gecontroleerd is. Vul zoveel mogelijk bedrijfsgegevens in bij “Google Mijn Bedrijf”. Denk bijvoorbeeld aan: adres, openingstijden en telefoonnummer.

    Vergeet de beschrijving en de foto uiteraard niet. Een van de belangrijkste punten om in te vullen, is de categorie waar uw bedrijf actief in is. Het is van belang om naast de “primaire categorie” ook zo veel mogelijk relevante categorieën voor uw bedrijf te selecteren.

    Heeft u al een Google Mijn Bedrijf pagina? Controleer regelmatig of deze gegevens nog up-to-date zijn.

  2. Dubbele content

    Uit een onderzoek blijkt dat veel bedrijven dezelfde gegevens meerdere keren in Google Mijn Bedrijf hebben staan. Dit gebeurt vaak wanneer u per bedrijf of vestiging een aparte “Mijn Bedrijf” pagina aanmaakt.

    Dit werkt uiteraard negatief voor de ranking van lokale zoekresultaten omdat er sprake is van “dubbele content”. Zorg ervoor dat iedere locatie maar één enkele keer vermeld wordt in uw “Google Mijn Bedrijf” account.

  3. Reviews

    Een onderzoek van MOZ toont aan dat het hebben van reviews een grote impact heeft op score. Veel bedrijven verzamelen reviews met Feedback Company of Trustpilot maar vergeten vaak deze reviews in te voeren op Google.
    Al vanaf één enkele review, worden vaak al sterren getoond in lokale zoekresultaten. Reviews helpen niet alleen bij de ranking maar ook om op te vallen.

    Wanneer u op een mobiel apparaat kijkt naar lokale vermelding is hier een tabblad “recensies” toegevoegd. Deze informatie stond eerder op één pagina. Dit maakt het overzichtelijker voor de consument om reviews te bekijken.

    Webdesing Deventer Overijssel

  4. Relevante landingspagina’s

    Google kwalificeert op relevantie van uw pagina voor een bepaalde zoekopdracht. Op basis hiervan wordt bepaald hoe hoog uw website scoort in deze ranking.

    Hoe meer uw website aansluit bij een bepaalde zoekopdracht, hoe hoger uw vermelding getoond wordt. Om te zorgen dat uw landingspagina’s relevant zijn is het belangrijk dat de regio en/of plaatsnaam terugkomt in de volgende onderdelen:

    • De titel
    • Koppen
    • Meta description
    • Tekst
    • Alt-tags (van afbeeldingen)
  5. Gestructureerde data

    Deze maakt het mogelijk om bepaalde gegevens te organiseren zodat de zoekmachines de gegevens beter kunnen begrijpen. Denk bijvoorbeeld aan gegevens zoals het adres, telefoonnummer en de openingstijden.

    Voor local SEO kunt u het beste gebruik maken van een bepaald soort gestructureerde data, namelijk LocalBusiness.

    Door informatie zoals het adres, telefoonnummer en de openingstijden te verspreiden, kunnen zoekmachines deze gegevens beter begrijpen en dit heeft een positieve invloed op de ranking in lokale zoekresultaten.

  6. Lokale websites en directories

    Niet alleen content op uw eigen website is van invloed voor de ranking, ook content op externe websites helpen u om hoger te scoren in de zoekresultaten. Een advies is om uw website aan te melden bij lokale websites.

    Denk ook aan directories, dit zijn websites waar u uw bedrijf kunt aanmelden middels een bedrijven register. Wij hebben hier een klein overzicht van een aantal directories waar u uw bedrijf zou kunnen aanmelden.

    • Yelp
    • Foursquare
    • Tripadvisor (als het van toepassing voor uw bedrijf)
    • Telefoongids (vereist een betaling voor website vermelding)
  7. Consistentie

    Uit een onderzoek blijkt dat maar liefst 41% van de bedrijven niet consistent is in de vermelding van deze NAP-gegevens. Als deze NAP gegevens niet hetzelfde zijn op de verschillende website kan dit uiteraard een negatieve invloed hebben op de ranking.

    Om te controleren of deze gegevens goed zijn ingevuld is het makkelijkste om uw eigen bedrijf te Googelen en de resultaten te controleren.
    U kunt uw website uit de resultaten filteren door de volgende zoekopdracht uit te voeren: [bedrijfsnaam] -site:websitenaam.nl

Marketing - (
  • lokale seo
  • seo optimalisatie
  • vinbaarheid website
)

Gepubliceerd op 23-11-2017

Local SEO inzetten voor uw bedrijf?

Local SEO inzetten voor uw bedrijf?

Het aantal (mobiele) lokale zoekopdrachten blijft stijgen. Voor veel bedrijven liggen hier nog grote kansen. Wilt u samen met ons sparren over de mogelijkheden om Local SEO in te zetten voor uw bedrijf? Neem dan contact met ons op

Neem contact met ons op

Koffie, Thee of toch een Biertje?

Nader kennis maken en even lekker brainstormen over je huisstijl, website, webshop
of maatwerk applicatie? We staan overal voor open en denken graag met je mee!

Koffie en thee wordt vers gezet, fris en bier liggen koud. En komt het
overdag niet uit, dan spreken we 's avonds af!

Neem contact met ons op