+31 (0)570 756 564 info@webheads.nl

Webheads en Design Sprint

Het is iets herkenbaars, die eindeloze besluitvormingstrajecten. Bij Webheads in Deventer maken wij gebruik van Design Sprints om daar een einde aan te maken. Door intensief met elkaar samen te werken maken wij hier korte metten mee.

Wat is Design Sprint?

Het is het proces voor het beantwoorden van kritische vragen van uw project en dat allemaal in maar vijf dagen. Maar hoe is dat mogelijk? Door de juiste combinatie van designers, het maken van prototypes en het testen van ideeën met de gebruikers.

Het proces is bedacht door een Amerikaans bedrijf in combinatie met de Standford University. Het complete proces is gebaseerd op agile product development en de design thinking-methode. Google heeft dit verpakt tot een geteste versie dat elk en ieder team kan gebruiken.

De hele sprint is opgebouwd uit vijf verschillende fases. Elke fase heeft zo z’n getimede opdrachten. Uiteraard word het grootste probleem als eerste getackeld en zo werken we naar de kleinere problemen, om zo alles mooi in kaart te brengen. Tijdsdruk stimuleert creativiteit en het zorgt voor urgentie.

Het proces is ideaal voor bedrijven die het volgende doen:

  • Het uitproberen van een product –idee, -concept of –formule;
  • Het creëren van websites of applicaties;
  • Het verbeteren van bestaande producten zoals websites of applicaties.

Wanneer Design Sprint te gebruiken?

  • Wanneer de druk hoog is en de oplossingen veel tijd en geld kosten. Dit proces maakt het duidelijk om te verkennen of de juiste richting ingeslagen is en of het correcte probleem getackeld wordt;
  • Design Sprint is te gebruiken als er hoge tijddruk is en als u snel resultaat wil. Het proces is gemaakt voor snelheid;
  • Wanneer het niet meer duidelijk is wat er allemaal gedaan moet worden voor een project.

Wanneer Design Sprint niet te gebruiken?

  • Wanneer er niet de correcte data aanwezig is;
  • Wanneer er een te brede scope van het project is;
  • Wanneer de organisatie het niet toe laat;
  • Wanneer het eind doel niet duidelijk is.

Wat is het einddoel van Design Sprint?

  • Snelheid, effectiviteit en meer focus;
  • Het samenwerken tussen collega’s en de teamspirit verbeteren;
  • Duidelijkheid;
  • Het geeft het project een duidelijk richting.

Webheads Deventer en Google Design Sprint

Wat heeft u allemaal nodig voor Design Sprint?

Goede voorbereiding is het halve werk, dit project staat of valt als dit niet goed gebeurd. Denk aan de juiste mensen op het juiste onderwerp te zetten, structuur aan te brengen in activiteiten en natuurlijk afleiding te vermijden. Doet u dit goed, dan krijgt u snel resultaat.

Het proces

  • Het project wordt getest op haalbaarheid met de begeleider en projectleider;

Tijd

  • Een taak per keer;

Ruimte

  • Er moet een aparte ruimte voor “ingericht” worden, dat iedereen volledig gefocust op de taak kan richten, maar er moet ook genoeg ruimte zijn om er even van af te kunnen stappen.

Team

  • Er moet een mix zijn van teamleden, denk aan de producers en experts die de kennis in huis hebben.

Elke dag één fase

Het loopt niet allemaal door elkaar heen, het is een gestructureerd proces. Elke dag worden er topics afgestreept. Het begint bij:

  • Het begrijpen;
  • Verbeelden;
  • Beslissen;
  • Het maken van een prototype;
  • Evalueren.

Het zou ideaal zijn om elke dag een fase af te ronden, het geeft genoeg noodzaak om gefocust te kunnen blijven en hierdoor bent u niet helemaal gesloopt na deze week.

Duidelijkheid

Het voordeel van Design Sprint is dat u meteen inzicht en resultaat heeft binnen een week. Nadat het is gevalideerd, weet u meteen of het idee wel of niet voldoet aan de wensen. Dit brengt meteen duidelijkheid in het geheel en of u op de juiste weg zit voor het productidee.
Dit proces levert geen compleet product op, maar u gaat met een hoge vaart door de grootte van de probleemstelling. Alles wat u deze dagen heeft gemaakt, zoals een storyboard of een prototype kunnen natuurlijk nog door ontwikkelt worden, dit omdat u al weet dat het is aangeslagen bij de doelgroep.

Hoe ervaart Webheads Design Sprint?

Tom Nalis, de commercieel directeur van Webheads zegt het volgende over Design Sprint:

“Het kunnen denken als de eindgebruiker, de verschillende takken van sport aan tafel te hebben die gaan over het maken van desbetreffende producten en het samenwerken als een team een taak zorgt voor overeenstemming tijdens de verschillende fases. Door het implementeren van dit proces, oftewel het problematisch denken van groot naar kleinere onderdelen,  zorgt dat wij met ons team veel efficiënter kunnen werken.”

Cases

Corporate website Polteq

Corporate website Summery Cosmedical Group

Viatore

Oad Groepsreizen

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Bel ons, stuur een e-mail, of vul het contactformulier in. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.

+31 (0)570 756 564 info@webheads.nl

    Maak direct een afspraak

    We helpen je graag verder.

    +31 (0)570 756 564
    info@webheads.nl