Branding Friends is een samenwerking van partijen met als doel een sterk merk neer te zetten.
Door deze unieke samenwerking kunnen wij een breed scala aan vaardigheden en ervaringen inzetten om uw merk sterk te maken.
Branding Friends is een samenwerking van partijen met als doel een sterk merk neer te zetten.
Door deze unieke samenwerking kunnen wij een breed scala aan vaardigheden en ervaringen inzetten om uw merk sterk te maken.
Laten we meteen met de deur in huis vallen. Wat was u gisteravond aan het doen, toen u lekker op de bank zat? Uit bijna negentig procent van de antwoorden zal blijken dat u met uw mobiel bezig was. Dit kan lekker surfen zijn, maar ook Facebook, YouTube of iets aan het bestellen bij uw favoriete webshop. Tenslotte worden de mobiele apparaten steeds belangrijker in ons leven, we maken er continu gebruik van.
Als u een eigen website heeft zult u vast wel eens gekeken of gezocht hebben op Google Analytics. Bekijk daar eens hoeveel procent van uw bezoekers via een mobiel of tablet binnenkomen en baseer daarop het gewenste mobiele- en desktopontwerp.
Dus: hoe uw website er uit ziet op mobiel en tablet is en worst steeds belangrijker. Beter gezegd, u kunt eigenlijk beter zorgen dat uw website er goed uit ziet op mobiel dan op een vaste computer, want desktop versies komt steeds meer op een tweede plaats te staan.
Mocht u een nieuwe website gaan bouwen of laten bouwen, ga dan voor de mobile first benadering. Ontwerp de website eerst op een klein scherm en bouw deze vanuit deze positie uit.
De eerste twee vragen waren bedoelt om u te laten nadenken over het belang van een mobiel vriendelijke website. U maakt er tenslotte ook gebruik van. Onderstaand geven we u graag enkele, direct bruikbare tips:
Wilt u weten wat de huidige status van uw website is op gebied van mobiel vriendelijkheid? Doe dan de test via deze link: Mobile Friendy. U voert simpelweg de URL van de website in en u zult bijna meteen zien of uw website voor mobiel is geoptimaliseerd. Voor Google is mobiel vriendelijkheid een belangrijk onderdeel geworden. Sterker nog: uw mobiele website bepaalt tegenwoordig de positie in Google.
Ze gaan niet zozeer meer uit van de desktopversie van de website. Daarom is het van cruciaal belang dat de mobiele versie goed werkt. Google kijkt namelijk naar de plek waar uw website het meest wordt vertoond, omdat dat de belangrijkste indicator is van hoe tevreden mensen zijn over de gebruiksvriendelijkheid van uw website. Google wil alleen relevante en gebruiksvriendelijke resultaten tonen. Misschien is uw website en content zeer relevant, maar werkt deze niet goed op mobiel? Dan wordt dit meteen door Google genoteerd.
De test die ik zojuist beschreef is slechts voor één pagina. Bij dat resultaat krijgt u een kopje te zien genaamd “het rapport mobiele bruikbaarheid voor de gehele website openen”. Als u daar op klikt, gaat u naar Webmasters Tools waar u een veel uitgebreider rapport kunt vinden, namelijk over álle pagina’s van uw website.
Daar ziet u ook waar u aan moet gaan werken: clickable elementen kunnen op mobiel bijvoorbeeld te dicht bij elkaar staat, uw tekst kan te breed of te klein zijn waardoor uw bezoekers vaker moet scrollen, vergroten en/of verkleinen. Dit soort informatie komt allemaal in de Search Console naar boven.
Kortom, zorg ervoor dat uw website er goed uit ziet op zowel mobiel als tablet. Waarschijnlijk komt al meer dan vijftig procent van uw bezoekers via deze apparaten binnen. Dat nummer zal via deze weg alleen maar blijven stijgen.